بسط فرهنگ قرآنی اولویت نخست در دهه پنجم انقلاب قرار گیرد
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۵۷۳۱
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مهدی قرهشیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در مراسم تجلیل از رویشهای قرآنی انقلاب اسلامی که به همت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، امروز، ۲۶ بهمنماه در سالن هدی فرهنگسرای قرآن برگزارشد، طی سخنانی گفت: منطق قرآنیان و هم افرادی که سالها در راه توسعه قرآن زحمت کشیدن، طبق گفته قرآن «لانُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً» است که نه پاداش میخواهند و نه جزایی، اما وظیفه جامعه اسلامی جز توجه به این قشر نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با تأکید بر اینکه موضوع قرآن حائز اهمیت است، اظهار کرد: حافظ و قاری قرآن به دلیل انتسابش به قرآن باید مورد توجه قرار گیرد، لذا باید در مناسبتهای مختلف از این افراد تجلیل و تکریم شود.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه پس از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد درخششهایی در رشتههای مختلف قرآنی و پرورش قاری و حافظ بودهایم، افزود: این پرورش و تربیت نیز همچنان جاری و ساری است و آمارها قابل توجه است. اینکه در آزمونهای تخصصی حفظ بیش از 70 هزار نفر با هم رقابت کردهاند که 81 درصد آن بانوان هستند، آمار قابل توجهی است.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در آغازین روزهای دهه پنجم انقلاب اسلامی، گفت: باید به دنبال فرهنگسازی قرآن و انس با قرآن در بدنه جامعه باشیم، علاوه بر اینکه در قلههای تخصصی خوب درخشیدیم، اما در فرهنگ عمومی جامعه جایگاه خود را پیدا نکردیم؛ چرا که مردم آن ارتباط لازم را با قرآن نگرفتهاند. پس تلاش کنیم تا در دهه پنجم انقلاب اسلامی به موضوع اصلی و درجه یک تبدیل شود و تنها در قالب شعار و تشریفات باقی نماند.
قرهشیخلو تأکید کرد: باید سعی کنیم در دهه پنجم پیروزی انقلاب اسلامی به ساختارهای قرآنی، تربیت و پرورش نیروی انسانی، اعتبارات و برنامه و نظارت و ارزیابی فعالیتهای قرآنی نگاه جدی داشته باشیم، این چیزی است که از بیانات آغازین روزهای دهه پنجم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری در حوزه قرآن بر میآید. همچنین مسئولان ارشد کشور نیز وظیفه اصلی خود را توجه به این امر قرار دهند. اینکه طی این سالها گرفتار نوسانات بودجه قرآنی هستیم، زیبنده جامعه اسلامی ـ قرآنی نیست. بودجه قرآنی کشور 300 میلیارد تومان بوده است که هر سال اندکی از آن اختصاص پیدا میکند.
وی ادامه داد: اگر میخواهیم فرهنگ قرآن در کشور جاری و ساری شود، تمام مسئولان باید اولویت اول خود را توجه به این موضوع قرار دهند. چنانکه معتقدیم اساس و بنیاد انقلاب اسلامی، قرآن است بقای آن نیز بر قرآن و اهل بیت(ع) و تمسک و توجه پیدا کردن به آن است.
قرهشیخلو اضافه کرد: یکی از کارهای جدی در دهه پنجم انقلاب اسلامی این ست که فرهنگ قرآن، ربط به زندگی مردم پیدا کند و لازمه این کار تلاوت قرآن، حفظ آیات نورانی کلام وحی و فعالیتهای دیگر تبلیغی و ترویجی است که همه اینها مقدمه است برای اینکه زندگی ما تحت تأثیر آن قرار گیرد.
رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به اینکه امیدواریم فکرمان و علممان به اصول قرآنی نزدیک شود، اظهار کرد: این فاصله هر چه کمتر باشد، موجب میشود تا جامعه به معنای واقعی اسلامی شود. از جمله مأموریتهایی که هر بخشی باید به آن توجه کند، این است که مردم را به شناخت قرآن و عمل به آن سوق دهند تا جامعه به معنای واقعی اسلامی شود.
وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه فرهنگسرای قرآن در میان تمامی فرهنگسراها به دلیل فعالیت در حوزه قرآن باید نگاه ویژهای را دریافت کند، اضافه کرد: طی این سالها مسابقات جلسات سنتی قرآن با عنوان سراج برگزار نشد. کار قرآنی نباید تعطیل شود و این نیازمند توجه جدیتر سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران نسبت به گذشته است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی مؤسسات قرآنی قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۵۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051