قرآن؛ معنای زندگی؛ شعار نمایشگاه بین المللی قرآن در طلیعه دهه پنجم انقلاب
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۷۳۲۵
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم که عصر امروز ۲۱ اردیبهشتماه در محل سالن چهلسرای تهران برگزار شد، با بیان اینکه واژگانی در قرآن وجود دارد که پرتکرار و پربسامد هستند، اظهار کرد: به همین دلیل، این واژگان جایگاه خود را در مقام معرفت الهی و قرآنی نشان میدهند که یکی از این واژگان کلمه «الله» است که ۲۷۰۰ بار در قرآن تکرار شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ستاد خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این تکرار نشاندهنده این است که در شبکه آیات قرآنی، کلمةالله یک کلمه کانونی و محوری است و قرآن بر پایه توحید بنا شده است. لذا یکی از حوزههایی که میتواند به ما نشان دهد که لفظ در نگاه قرآن چه جایگاهی دارد، پرتکرار بودن آن است.
صالحی گفت: البته طیف دیگری هم وجود دارد و آن واژههایی هستند که تنها یک بار در قرآن به کار رفتهاند و مانند درّی در صدف میدرخشند که به خاطر همان تکدانگی، این واژهها ما را به سوی خود میکشانند که کلمات «کوثر» و «رمضان» از این نوع واژگان به شمار میروند.
وی در رابطه با واژه «رمضان» که تنها یک بار در قرآن به کار رفته، اظهار کرد: هیچ یک از ماهها نامشان مانند رمضان در قرآن نیامده است که این امر نشاندهنده این است که ماه رمضان دردانه ایام الهی است و همان طور که حضرت صدیقه طاهره(س) دردانه خلقت الهی است، ماه رمضان نیز دردانه ایامالله است و این درخشش را میتوان در آیه «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ...: ماه رمضان [همان ماه] است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است [کتابى ] که مردم را راهبر و [متضمن] دلایل آشکار هدایت و [میزان] تشخیص حق از باطل است» مشاهد کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: همه ملتها و امتها برنامه روزه را داشتهاند، اما تفاوت روزه در اسلام و شریعت پیامبر(ص) این است که این روزه طی یک ماه و در ماه رمضان انجام میشود. چون ماه رمضان ماه نزول قرآن است و تجلی اعظم خداوند متعال نیز قرآن کریم است، ما از این نعمت برخوردار شدهایم.
صالحی ادامه داد: امسال وارد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی شدیم. اگر به ریشههای انقلاب بازگردیم، مشاهده میکنیم که انقلاب اسلامی ما بر سفره قرآن شکل گرفته است. بدون تردید هنگامی که به تاریخچه جنبش امام خمینی مینگریم، مشاهده میکنیم که تمامی معماران انقلاب اسلامی حرکت خود را به گونهای با قرآن پیوند دادهاند. افرادی نظیر مقام معظم رهبری، شهیدان مطهری ، بهشتی و مفتح، مرحوم طالقانی، آیتالله موسوی اردبیلی، آیتالله خزعلی و ... از جمله یاران امام بودند که مسیر حرکت خود را بر مبنای قرآن قرار دادند.
صالحی اظهار کرد: در دهههای چهل و پنجاه، موج قرآنی در کشور مسجد به مسجد و مدرسه به مدرسه حرکت میکرد و انقلاب اسلامی بر سر این سفره نشست. این رویکرد معتقد بود که قرآن تنها برای خواندن و ثواب بردن نیست، بلکه قرآن کتاب هدایت است و با نیازهای روز و معاصر پیوند دارد. از دل محافل قرآنی دهههای چهل و پنجاه بود که حرکت انقلابی مردم ایران به ثمر نشست و صدای امام بر سفره قرآن نشست و از سفره قرآن لبیک پیدا کرد.
وی افزود: اکنون در دهه پنجم و گام دوم انقلاب قرار داریم و باید رجعتهایی به آنچه که از دل آن برخواستهایم، داشته باشیم. بازگشت به سفرههای انقلاب این عظمت را به وجود آورد که در این راستا باید مساجد، محافل، مدارس و کلاسهای قرآنی به همان شیوه سنتی پیش بروند. خوشحالم از اینکه امسال شعار نمایشگاه قرآن «قرآن؛ معنای زندگی» قرار گرفت و باید با این نگاه، دهه پنجم انقلاب اسلامی را شروع کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی، فعالیتهای بسیار زیادی در زمینه قرآن کریم در کشور انجام شده است، اظهار کرد: در دهه پنجم و گام دوم انقلاب اسلامی، نقطه تأسیس انقلاب نیازمند خط اتصالی بین قرآن و زندگی است. قرآن کریم آمده است تا ناپاکیها را از وجود ما پاک کند. امیدواریم این حرکت عظیم قرآنی در کشور به شکل احسن تداوم داشته باشد و رویدادهایی مانند برپایی نمایشگاه قرآن کریم محدود به زمان نباشد و در طول سال و ایام مختلف ادامه داشته باشد و ما بتوانیم نسبتهای قرآنی خود را در حوزه فردی و اجتماعی بیشتر کنیم.
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۷۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051