آغاز اجرای طرح ملی قرآنی ۱۴۵۵ از پنجم تیر ماه به مدت ۱۰ هفته
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۲۱۶۹۹
شیخ اکبری از آغاز طرح ملی ۱۴۵۵ به مناسبت هزار و چهارصد و پنجاه و پنجمین سال نزول قرآن از پنجم تیر ماه خبر داد و گفت: طرح ملی قرآنی ۱۴۵۵ تا ۱۲ شهریور به مدت ۱۰ هفته (۷۰ روز) برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «شیخ اکبری» امروز سه شنبه یکم تیر ماه در نشست خبری طرح ملی قرآن با محوریت قرآن، امید و زندگی ضمن میلاد با سعادت علی بن موسی الرضا (ع) گفت: به برکت این روز این طرح را منسجم تر از سال گذشته برگزار می کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدیر شبکه قرآن تصریح کرد: امسال هم همانند سال قبل شورای سیاستگزاری ذیل دبیرخانه طرح برگزار شد که اعضای آن عبارتند از حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی کشور، حجت الاسلام اخوان رییس سازمان دارالقرآن، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی رییس ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، دکتر عبدالهادی فقهی زاده معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای قره شیخ لو رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، آقای مصیب زاده مدیر کل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش، مهندس مقیسه معاونت فضای مجازی و آقای قصری زاده مدیر رادیو قرآن.
وی در ادامه افزود: وظیفه اصلی شورای سیاستگزاری تعیین محتوای طرح بود که امسال به چه صورتی اجرایی شود. طی سالیان گذشته تجربه های مختلفی داشتیم، تجربه سال قبل موضوع محوری بود و موضوع سال گذشته با محوریت خانواده انتخاب شد. امسال هم با توجه به استقبال سال گذشته مقرر شد بحث موضوع محوری ادامه پیدا کند و همچنین شعار طرح ملی قرآن در جلسه سیاستگزاری تعیین شد.
شیخ اکبری با بیان اینکه کمیته اجرایی علمی و روابط عمومی و فضای مجازی ذیل این ستاد تشکیل شد، افزود: این کمیته وظیفه پیگیری اقدامات اجرایی و هماهنگی درون و بیرون صدا و سیما را داشت و به لحاظ موضوعات بر اساس آنچه که در کمیته علمی تعیین شد برای 10 هفته ذیل شعار قرآن، امید و زندگی یک سری موضوعات تعریف شد.
مدیر شبکه قرآن با اشاره به موضوعات شعار قرآن، امید و زندگی اظهار کرد: بر همین اساس موضوع هفته اول بشارت و آینده روشن، هفته دوم امید، مغفرت و گشایش مادی و معنوی، هفته سوم مهربانی و احسان، هفته چهارم شکر، هفته پنجم ولایت و ولایت پذیری، هفته ششم خانواده، هفته هفتم لیست مجازی و لیست حقیقی، هفته هشتم تواصیع به صبر، هفته نهم حق الناس و هفته دهم عقل، فکر و علم نامیده شد.
وی بیان کرد: حوزه تولید محتوا هم بر عهده حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی و حجت الاسلام متوسل می باشد.
شیخ اکبری اظهار کرد: اقدام بعدی کمیته علمی بحث طراحی سوالات پیامکی و ارسال این پیامک ها به تمام شبکه های سراسری استانی است که سعی کردیم موضوعاتی را انتخاب کنیم که بیشتر موضوعات روز و مبتلابه جامعه باشد و انتخاب موضوعات هم بر اساس بیانات مقام معظم رهبری بود که تاکید داشتند که قرآن برای جامعه امروز ما به عنوان نسخه شفابخش باید مورد عمل قرار گیرد و این طور نباشد که کسی به پزشک مراجعه کند و یک نسخه ای را دریافت کند ولی به آن عمل نکند؛ طبیعتا با این اوصاف دردی هم درمان نمی شود لذا موضوعاتی از این قبیل و همچنین بحث خانواده و موضوع امید که یک نیاز اساسی جامعه امروز ما است بر این اساس انتخاب شد.
مدیر وی خاطرنشان کرد: در حوزه کمیته اجرایی هم علاوه بر اینکه هماهنگی ها با تمام سازمان ها، نهادها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی را انجام می دهند، بحث طراحی مسابقه پیامکی و مسابقاتی که در استان ها به صورت سراسری حفظ قرآن کریم و حفظ مفاهیم را انجام می دهند.
وی ادامه داد: مسابقه پیامکی ما به این شکل است که بر اساس آیات و مفاهیم کلیدی هر آیه سوالاتی طراحی شده است. این سوالات از طریق تمامی شبکه های صدا و سیما، فضای مجازی و کل سازمان های مربوطه به اشتراک گذاشته می شود. در این طرح روزانه به 10 نفر جوایزی اهدا خواهد شد و در انتهای طرح هم مسابقه حفظ و مفاهیم برگزار می شود که متولی اصلی این مسابقه سازمان دارالقرآن است و به 50 نفر از برگزیدگان نیز جوایزی اهدا می شود.
شیخ اکبری با اشاره به طراحی جشنواره هنری در هفته رشته در طرح ملی قرآنی ۱۴۵۵ تصریح کرد: یکی از مهمترین ویژگی های طرح در سال گذشته و امسال مشارکت استان ها با محوریت صدا و سیما و مراکز استان ها است.
مدیر شبکه قرآن با اشاره به اقدامات هر کدام از معاونت ها خاطرنشان کرد: شیوه برگزاری طرح به این شکل است که در شبکه قرآن و معاونت سیما روزانه به مدت دو ساعت (از ساعت 17 تا 19) برنامه داشته باشیم و برگزیده این برنامه هم روز بعد ساعت 11 تا 12 بازپخش می شود و در این برنامه دو ساعته ای که در شبکه قرآن و معاونت سیما طراحی شده دو ارتباط هم با مراکز استان ها برقرار می شود.
وی تصریح کرد: هر روز به مدت 10 تا 15 دقیقه هم به مخاطبان طرح ملی قرآن کریم پرداخته خواهد شد و هر کدام از شبکه های سیما هم به نوبه خود در مورد طرح برنامه هایی تولید و پخش خواهند کرد.
پایان پیام/35
منبع: شبستان
کلیدواژه: قرآن امید و زندگی جواد شیخ اکبری طرح ملی قرآن امید و زندگی حجت الاسلام صدا و سیما شبکه قرآن سال گذشته شیخ اکبری استان ها تیر ماه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۱۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاههای متعدد در اسلامیسازی علوم انسانی بررسی شد
نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
حجتالاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتابهای متعددی درخصوص اسلامیسازی علوم انسانی نوشتهاند و دیدگاهها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که میتوان به آنها مراجعه کرد، بحث روششناسی نیز در این خصوص مهم است.
وجود دو دیدگاه در اسلامیسازی علوم انسانی
این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.
طبقهبندی تفسیرهای قرآنی
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود که کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
حجتالاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
ساختارگرایی و کارکردگرایی
وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی میبایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشتهاند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشتهای استف به این معنا که هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی مورد بحث قرار میگیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند، جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
حجتالاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونهای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول میبایست با استفاده از روش «معادلیابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آنها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.
انتهای پیام. /